طب سنتی ایران

طب سنتی و گیاهان دارویی

طب سنتی ایران

طب سنتی و گیاهان دارویی

طب سنتی ایران
پیش به سوی احیای طب اصیل ایرانی
سلامتی حق تمام ایرانیان است
آخرین مطالب
نویسندگان
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

کاهـش دوران بیماری با آناناس

يكشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۲، ۰۱:۱۴ ق.ظ

 

 


بهترین زمان مصرف این میوه، بین دو وعده‌ی غذایی می‌باشد. اگر آناناس همراه غذا خورده شود، به گوارش غذا کمک می‌کند و برای افراد مبتلا به سوءهاضمه، مفید است.

 

آناناس

 

آناناس، میوه‌ی مناطق گرمسیری است و خاستگاه آن برزیل می‌باشد. آناناس، از خانواده‌ی گیاهان بروملیاسه می‌باشد.

گیاهان عضو این خانواده، حاوی ماده‌ی بسیار مهمی برای سلامت به نام آنزیم بروملین می‌باشند.

آناناس رسیده و تازه، سفت است و بوی شیرین دارد؛ برگ‌هایش سبز و روشن و گوشت آن زرد روشن و شفاف می‌باشد. آناناس، باید بدون لکه و سیاه‌شدگی باشد. از خرید آناناس‌هایی که بوی ترشیدگی می‌دهند، باید خودداری کرد.

آناناس منبع خوبی برای ویتامین‌های C، B1، B6  و املاح منگنز، مس و فیبر می‌باشد. البته میزان املاح این میوه، بستگی به خاک محل کشت آن نیز دارد. ویتامین C، خاصیت پاداکسندگی (آنتی اکسیدانی) دارد و برای بهداشت دندان و لثه مفید است.  

آناناس، حاوی آنزیم‌های هضم کننده‌ی پروتئین از جمله بروملین (Bromelain) می‌باشد که خواص زیادی دارند و طی فرایند گوارش غذا، در دستگاه گوارش انسان از بین نمی‌روند.

بروملین ضدالتهاب و ضدترومبوز می‌باشد و خاصیت فیبرینولیتیک دارد و از تجمع پلاکت‌ها در دیواره‌ی عروق و تشکیل لخته‌ی خونی و تصلّب شرایین جلوگیری می‌کند و از این طریق، به پیشگیری از گرفتگی عروق و بروز بیماری‌های قلبی- عروقی کمک می‌کند.

بروملین، از طریق تقویت دستگاه ایمنی، به بهبود سرطان کمک می‌کند. در مطالعه‌ای که درباره‌ی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده است، مشاهده شد که بروملین، خاصیت ضدمتاستازی هم دارد و از رشد تومور و پخش شدن سلول‌های تومور در بدن جلوگیری می‌کند. بروملین، در نقش داروی مکمل، برای درمان تومورها قابلیت استفاده دارد.

مطالعات، نشان داده که مصرف آناناس، به درمان صدمات ورزشکاران در طی ورزش، تروما، آنژین صدری، آرتریت، مشکلات گوارشی، سینوزیت، برونشیت، نقرس، هموروئید، دردهای قاعدگی، بیماری‌های اتوایمیون و کولیت اولسراتیو کمک شایانی می‌کند. بروملین، مقدار جذب داروها به خصوص پادزیست (آنتی‌بیوتیک) ا را افزایش می‌دهد و مصرفش در دوران سرماخوردگی و گلودرد نیز توصیه می‌شود.

بروملین، از طریق تقویت دستگاه ایمنی، به بهبود سرطان کمک می‌کند. در

مطالعه‌ای که درباره‌ی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده است، مشاهده شد

که بروملین، خاصیت ضدمتاستازی هم دارد و از رشد تومور و پخش شدن سلول‌های تومور در بدن جلوگیری می‌کند

 

 

آناناس، باعث افزایش سرعت بهبود بعد از جراحی و در هنگام سوختگی می‌شود و دوران نقاهت و مدت زمان بستری شدن در بیمارستان را کاهش می‌دهد. پس، بسیار خوب است که برای ملاقات بیماران آناناس ببرند؛ البته نباید فراموش کرد که بروملین، در فرایند کنسروسازی و پخت از بین می‌رود. آناناس تازه، نسبت به کمپوت آناناس خواص بیش‌تری دارد. پس بهتر است میوه‌ی تازه‌ی آن مصرف شود.

 

بهترین زمان مصرف این میوه، بین دو وعده‌ی غذایی می‌باشد. اگر آناناس همراه غذا خورده شود، به گوارش غذا کمک می‌کند و برای افراد مبتلا به سوءهاضمه، مفید است. این افراد، می‌توانند 1 تا 2 ساعت قبل یا بعد غذا آناناس بخورند.

مصرف آناناس برای افراد مبتلا به هموفیلی و بیماری‌های شدید کبدی و کلیوی، خیلی توصیه نمی‌شود. چون که ممکن است مدت زمان لازم را جهت انعقاد خون افزایش دهد و خطر خونریزی را در این بیماران بالا ببرد. در مطالعه‌ای مشاهده شده است که مصرف دوز بسیار بالای بروملین (1840 میلی‌گرم)، باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود. پس در مورد مصرف این میوه نیز مانند دیگر مواد غذایی، می‌باید رعایت اعتدال را کرد. از جمله‌ی اثرات جانبی مصرف این میوه، بروز واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد می‌باشد.

  

آب آناناس

 

اگر زیاد سرما می‌خورید، آب آناناس بنوشید!

پزشکان توصیه می‌کنند اگر زیاد دچار سرماخوردگی می‌شوید و این وضعیت شما را آزار می‌دهد، می‌توانید با نوشیدن آب آناناس تا حد زیادی علائم این بیماری را کاهش دهید.

این میوه شیرین و خوشمزه تقریباً در تمام گروه‌های سنی طرفدار و علاقمند دارد.

آناناس علاوه بر این که شیرین و خوش طعم است مزایای بسیاری نیز برای سلامتی دارد. از جمله این که آناناس حاوی یک نوع آنزیم با خواص ضد التهابی است که «بروملین» نام دارد. این آنزیم در واقع می‌تواند با عفونت‌ها مقابله کرده و باکتری‌ها را نابود سازد.

 

نوشیدن آب آناناس در تسکین گلو درد موثر است و همچنین می‌تواند به راحتی مخاط بدن را پاکسازی کند. همچنین آنزیم بروملین موجود در آناناس به تسکین سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی کمک می‌کند.

آب آناناس در عین حال به درمان سایر علائم و مشکلات تنفسی مثل برونشیت، آسم و ذات‌الریه کمک می‌کند.

علاوه بر این‌ها در این مقاله که در روزنامه اکسپرس به چاپ رسیده تاکید شده است که نوشیدن آب آناناس می‌تواند در تسکین بدن دردهای ناشی از سرماخوردگی تأثیر مفید و بسزایی داشته باشد.

آناناس، میوه‌ای لذیذ و سرشار از خواص مفید و سلامتی بخش می‌باشد. پس، مصرف این هدیه‌ی الهی را فراموش نکنید. در انتها باید گفت که اگر می‌خواهید برای ملاقات بیماری که آرزوی سلامت زودتر او را دارید، چیزی ببرید، آناناس تازه بهترین گزینه است

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

ابزار وبمستر