طب سنتی ایران

طب سنتی و گیاهان دارویی

طب سنتی ایران

طب سنتی و گیاهان دارویی

طب سنتی ایران
پیش به سوی احیای طب اصیل ایرانی
سلامتی حق تمام ایرانیان است
آخرین مطالب
نویسندگان
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

افسنتین(خاراگوش)

دوشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۵۰ ق.ظ

اشتها را تحریک می‏کنم و اختلالات معدی را از بین می‏برم. برای درمان کاببوس، لقوه

 و بی حسی اعضا مفیدم. دوست صمیمی کبد هستم.


فارسی من «خارگوش» و «مروه» است، ولی در داروخانه‏ها و عطاریها به من

 «افسنتین» می‏گویند. در کتب قدیم «کشوتا» و «شیخ رومی» به من لقب داده‏اند،

 عربی من «فترق» است و در مصر به یک نوع من «دسیسه» و کوهی مرا «ربل»

 گویند. ترکی من «قوت اوذی» است، گیاه من بین بوته و درخت بوده و گل آن شبیه

 گل با بونه گاو چشم است. من دارای انواع و اقسام خراسانی، نبطی، رومی،

 سویسی، بلژیکی و فرانسوی هستم. یک نوع من که در سواحل دریای مازندران از

 گیلان تا آستارا می‏روید، در اطراف رشت به آن «واش» و «گنداوش» گویند و گیلانیان

 جوشانده آن را به مقدار کم برای رفع اختلالات معدی و زیاد شدن اشتها و درمان

 یبوست می‏نوشند. من دارای طعمی تلخ بوده، و ایرانیان تلخی مرا شبیه تلخی

 «صبر» می‏دانند و در کتاب مقدس انجیل تلخی حقیقت را به تلخی من تشبیه

 کرده‏اند. وقتی گیاه من گل کرد، بایستی ان را چید و در سایه و جای خنک آویزان کرد

 تا خشک شود. نوع وحشی من مفیدتر از انواع پرورش یافته است.


پزشکان و داروسازان سنتی ایران مرا داروی ضد کرم و مقوی معده و اشتها ا ور

 می‏دانستند. من مسهل صفرا و با اسطو خودوس و افتیمون مسهل سودا بوده، برای

 سردرد، لقوه، فلج، و بی حسی اعضا مفید می‏باشم. برای درمان کابوس، سرگیجه،

 مالیخونا نیز سودمندم. دوست کبد و درمان ورم طحال و رحم می‏باشم و مرا برای درد

 اعصاب و بواسیر و ورم چشم تجویز می‏کنند.


من با اینکه قاعده آور نیستم، برای دخترانی که به علت ضعف دچار یائسگی پیشرش

 شده‏اند، مفید بوده و عادت ماهانه زنان را منظم می‏کنم. چون مرا ساییده، در پارچه

 کتان بسته و آن را در آب جوش فرو برده روی پلک چشم بگذارند، لکه‏های قرمز

 چشم را که در اثر ضربه پیدا شده باشد، برطرف می‏کنم. زیرا من خون را به سوی

 خود جذب می‏کنم، ضماد پخته من برای درد چشم پیدا می‏شود نافع است.


چون برگ بوته مرا در آب یا الکل و یا روغن بجوشانند، و با آن گوش را بخور دهند، درد

 آن را ساکت می‏کنم و ورم بناگوش را التیام می‏دهم و چرک و عفونت گوش را از بین

 می‏برم. چکاندن جوشانده من برای سنگینی و عفونت گوش که در اثر آب رفتن در آن

 پیدا شده باشد نافع است.


من ضد عفونی کننده و کرمکش قوی و ضد حشره می‏باشم. گذاشتن من در صندوق

 و کمد مانع بید زدن لباس می‏شود، و چنانچه مرابا مرکب مخلوط کرده، و با آن کتاب

 بنویسند، مانع تغییر رنگ آن شده و اوراق آن را از شر حشرات و موش محفوظ

 می‏دارم. اگر مرا با روغن مخلوط کرده، بربدن بمالید پشه و مگس به شما نزدیک

 نخواهد شد.


در گذشته که پنی سیلینم و داروهای میکروبکش کشف نشده بود، من بهترین داروی

 ضد میکروب بوده و در مواقع شیوع امراض مسری مانند طاعون مرا تجویز می‏کردند.

 من تب بر و ضد یرقان بوده و برای جلوگیری از آب آوردن نسوج به کار می‏روم. من در

درمان اسهال مزمن معجزه می‏کنم و ضد نفخ می‏باشم و برای امراض نوبه‏ای سود

فراوان دارم، ضماد پخته نمک زده من در روی زخمهای عفونی و گنده تاول، اثر ضد

عفونی کننده و التام دارد. برای این کار نیز می‏توان از تنتور من استفاده کرد. من

سرعت جریان خون را زیاد می‏کنم و خون را به سوی خود جذب می‏نمایم، برای رفع ت

رشحات زنانه می‏توانید از من استفاده کنید. ممکن است بعضیها به من حساسیت

داشته یا از خوردن من ناراحت شوند، این اشخاص و بیماران عصبی و مبتلایان به

خونریزی بایستی از خورن من پرهیز نمایند روی هم رفته مصرف من به طور مداوم

جایز نیست و بایستی با فاصله انجام گیرد.

قسمت مورد استفاده من برگ و سر شاخه‏های گدلار من است، مقدار خوراک آنها ن

یم تا دو گرم به عنوان مقوی معده، دو تا سه گرم برای دفع کرم، به مدت پنج روز

متوالی است.

دمکرده 5 تا ده گرم من در یک لیتر آب بدون قند، به عنوان تب بر به کار می‏رود. قند از ت

أثیر من می‏کاهد. خیسانده 30 تا 100 گرم من در هزار، بهتر از دمکرده آن است. در

موقع تب و لرز موقعی که گنه و داروهای دیگر مؤثر واقع نشوند، شراب من اثر آنها را

زیاد می‏کند.

من در اطراف تهران ارتفاعات دماوند در آذربایجان، خراسان، ییلاق عمار لو بین چرم

کش و شورین نیز می‏رویم.
ا

فسنتین دریایی‏

گیاه شناسان جدید مرا «افسنتین دریایی» نامیده‏اند. عربی من شیخ البحر است.

من در شمال غربی ایران، مخصوصا سواحل دریاچه رضائیه و اطراف شاهپور تا میانه

در کنار مردابها و شوره‏زارها و همچنین در بلوچستان بطور خودرو به عمل می‏آیم.

خواص من بین درمنه ترکی و افسنتین است. سرشاخه‏های گلدار و برگ من مقوی

معده، ضد کرم، درمان مرض قند و ضد صرع است.برای دفع کرم بایستی چهار تا

هشت گرم سر شاخه گلدار و برگ مرا جوشانده، و صبح نا شتا پس از شیرین کردن ن

وشید، و برای دفع کرمک می‏توان این جوشانده را تنقیه کرد. مقدار خوراک سر

شاخه‏های خشک و برگ من چهار تا هشت گرم برای اشخاص بالغ و یک تا دو گرم ب

رای اطفال است که بطور گرد کوبیده جوشانده و تنقیه مصرف می‏شود. ماده عامله

من شبیه سنتونین است و چون دارای اثر سمی است، نبایستی زیاد مصرف، شود.

وجود من در اطراف دریاچه حوض سلطان چندان قطعی نیست.

 

منبع: 

زبان خوراکیها جلد دوم دکتر غیاث الدین جزایرى

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

ابزار وبمستر