طب سنتی ایران

طب سنتی و گیاهان دارویی

طب سنتی ایران

طب سنتی و گیاهان دارویی

طب سنتی ایران
پیش به سوی احیای طب اصیل ایرانی
سلامتی حق تمام ایرانیان است
آخرین مطالب
نویسندگان
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

درمان فراموشی در طب سنتی

يكشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۰۳ ب.ظ

برای تقویت حافظه مجموعه شرایط و اقداماتی لازم هست که به مواردی اشاره میشود. داشتن هوش و حافظه برتر در طب سنتی یه معنای گرمی مزاج تعریف میشود و در صورت افزایش سردی و تری(بلغم) در مغز کاهش حافظه و هوش را در پی داریم که علائم سپیدی،نرمی وسستی پوست،سنگینی حواس، ریزش لعاب دهان وآب بینی رقیق غیرسوزان، آروغ ترش و ضعف معده(با خوردن ترشیجات)، ضعف جسم ومفاصل، بی میلی به غذای صبح، ودر صورت افزایش و شدت بیماری سکته، برص، سفیدی ادرار، دردعقب سر، خواب زیاد(سطحی) خواب دیدن آب باران وبرف را در پی دارد .

هم هوش و هم حافظه قابل افزایش است و اگر چه مزاج معتدل و ژنتیک بصورت کلی و پایه نقش اصلی را در آن بازی می کند اما با هر پایه ای از هوش می توان آنرا افزایش داد.
ثابت شده است که بر خلاف دیگر اعضا هر چه مغز بیشتر بکار گیری شود توانایی آن افزایش می یابد. با وجود اینکه به نظر می رسد میزان حجم حافظه در مغز ثابت است اما هر چه مطالب بیشتر در مغز ذخیره شود توانایی حفظ در آن بیشتر می شود به شکلی که نمی توان برای آن مرزی تعیین کرد.به عنوان مثال حافظان قران یا دیوان شاعران از این توانایی نسبت به دیگران بیشتر برخوردارند.بنابراین از روشهای مختلف حفظ مطالب ، تستها و تمرینات هوش و ریاضی که در بازار به وفور یافت می شود استفاده کنید تا هم ضریب هوشی و هم حافظه در شما افزایش پیدا کند.
اگر اضطراب و استرس زیاد باشد می تواند تاثیر منفی بر حافظه بگذارد بنابراین حفظ آرامش خاطر برنامه ریزی و خواب و استراحت کافی بر حافظه تاثیر گذار است . تقویتحافظه نیز مانند تقویت قوای جسمانی نیازمند تمرین و ممارست و پشتکار دارد داشتن برنامه منظم برای تکرار مطالب بسیار مهم است همچنین فرد باید از نظر روحی در ارامش باشد استراحت کافی داشته باشد خواب الودگی نگرانی و استرس بیش از حد باعث تاثیر بر حافظه و تمرکز فرد خواهد شد .

پیشگیری:
اعتدال مزاج و تنظیم تغذیه بر اساس مزاج و داشتن هدف و انگیزه کافی نظم و برنامه ریزی و تکرار مطالب در فواصل منظم و نیز استراحت کافی و داشتن تمرکز در هنگام مطالعه به تقویتحافظه کمک می کند کلا از نگاه طب سنتی رعایت ظرورتهای ششگانه زندگی مثل: 1-وجودهوا سالم 2-خوراکیها( ماکولات ) و نوشیدنیها( مشروبات ) متناسب با مزاج و 3-خواب و بیداری به اندازه و 4-فعالیتها وحرکت وسکون جسمانی متناسب سن و جنس و 5- بهداشت روانی و 6-توجه به احتباس و استفراغ(مندفعات بدن) ، در حفظ سلامت بدن خیلی موثر است، که با حفظ سلامتی و نبود بیماری هوش و حافظه خوبی هم در فرد وجود خواهد داشت.



از منظر طب سنتی
بیشتر عالمان طب سنتی از کندر به عنوان ماده ای موثر در افزایش هوش و تقویتحافظه نام می برند و از جمله معتقدند که اگر مادران آن را در دوران بارداری ، مصرف کنند ، موجب افزایش هوش و توانایی یادگیری و تقویتحافظه در فرزندان می شود .کندر می تواند دارای تاثیری مثبت بر روند تکامل مغز و احتمالا شکل گیری مناسب درختهای دندریتی ، اکسونها و برقراری ارتباطات صحیح بین آنها باشد.

پیشنهاد درمانی
1-آشنای با مزاج سرشتی خود و رعایت تغذیه براساس مزاج
2- پرهیز از مصرف مواد غذای بسیار سرد
3-مصرف میوه های خاصیت دار مثل سیب و انگور و به و انجیر ...
4-شربت عسل روزی 1 لیوان
5-کندر جویدنی روزی یک نخود جویده شود
6-حجامت عام و تکرار آن 
7- قرائت چند آیه قران در روز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

ابزار وبمستر